4.7514 reviews

Geschillencommissie BKR: alles wat u moet weten

Op 20 februari 2020 geschreven door drs. Vera van der Vliet
  • Jurist

Let op! Sinds 1 oktober 2021 heeft Kifid de rol van de Geschillencommissie BKR overgenomen. Het is daarom niet meer mogelijk om een procedure bij de Geschillencommissie BKR te starten. In plaats daarvan kunt u een procedure bij het Kifid starten. Meer informatie vindt u in dit stappenplan van de Kifid procedure.

Geschillencommissie bkr

Geschillencommissie BKR: alles wat u moet weten

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) en de daarbij aangesloten banken en kredietverstrekkers verwijzen consumenten maar al te graag door naar de BKR geschillencommissie. Het beeld dat daarbij wordt gecreëerd is dat uw BKR-registratie verwijderen via deze geschillencommissie een eenvoudige procedure is die u makkelijk zelf kunt uitvoeren. Dat zit net even iets anders in elkaar. Waarom? Dat leggen wij graag aan u uit.

Wat is het?

De geschillencommissie BKR bestaat uit een aantal vaste commissieleden. De commissie is opgericht door het BKR en de daarbij aangesloten banken. Zij zullen op grond van het Algemeen Reglement van het BKR oordelen of de registratie terecht is geplaatst en of deze mag blijven staan.

Geschillencommissie BKR: wat zijn de voordelen?

Lage kosten van €50,-

De BKR geschillencommissie rekent slechts €50,- om uw zaak in behandeling te nemen. Wordt u in het gelijk gesteld, dan krijgt u dit bedrag terug.

Waarom dit zo voordelig is? De geschillencommissie wordt gefinancierd door het BKR. Het BKR wordt op zijn beurt weer gefinancierd door banken en kredietverstrekkers.

Wat zijn de risico’s?

1. De uitspraak is bindend

Zodra u bezwaar maakt bij de BKR geschillencommissie, ontvangt u een formulier dat u moet ondertekenen. Hierin staat dat de uitspraak bindend is en dat u zich hierbij moet neerleggen. Nadat u het formulier ondertekend hebt, is er geen weg meer terug. Wanneer de geschillencommissie een fout maakt of wanneer u het oneens bent met de uitspraak, kunt u hier niet tegen in hoger beroep. Het is dan ook niet mogelijk om eerst een procedure bij de BKR geschillencommissie in gang te zetten en daarna (juridische) vervolgstappen te ondernemen. Kortom, u zal zich bij de uitspraak moeten neerleggen.

2. De kans is groot dat u niet-ontvankelijk wordt verklaard

Uit onderzoek van het NRC is gebleken dat er in twee jaar tijd 335 zaken aanhangig zijn gemaakt bij de geschillencommissie. Hiervan werden 86% van de zaken niet inhoudelijk behandeld, bijvoorbeeld vanwege niet-ontvankelijkheid. Niet-ontvankelijk betekent dat uw zaak niet inhoudelijk wordt behandeld. De BKR geschillencommissie beslist (op basis van formele vereisten) of uw zaak wel of niet wordt behandeld. Wordt uw zaak door de geschillencommissie niet-ontvankelijk verklaard? Dan moet u dit helaas zien als een bindende uitspraak.

3. Relatief laag slagingspercentage

Uit het zelfde onderzoek van het NRC is gebleken dat er in twee jaar tijd slechts 30 mensen gelijk hebben gekregen via de BKR geschillencommissie. Dit is een slagingspercentage van minder dan 9% ten opzichte van de 335 ingediende zaken.

4. U krijgt tot vijf schriftelijke rondes

Wanneer u bezwaar maakt bij de geschillencommissie, en uw zaak wordt goedgekeurd, wordt uw bezwaar doorgestuurd naar de partij die de registratie heeft gemeld. De tegenpartij gaat dan in op uw bezwaar en zal met argumenten komen waarom uw registratie moet blijven staan. De reactie van de tegenpartij wordt vervolgens weer naar u verstuurd, waarna u weer bezwaar kunt maken. Dit proces herhaalt zich tot vijf keer. Tijdens de schriftelijke rondes worden uw schrijfvaardigheden en kennis over de wet- en regelgeving op de proef gesteld.

5. Er vind een hoorzitting plaats

Na de schriftelijk rondes wordt er over het algemeen een datum ingepland voor een hoorzitting bij de rechtbank in Amsterdam. U en de tegenpartij worden opgeroepen om ter zitting te verschijnen. De tegenpartij laat zich hierbij vertegenwoordigen door een ‘inhouse BKR-specialist’ of een externe advocaat. Dit zijn vaak mensen die al jaren in het vak zitten, over goede communicatieve vaardigheden beschikken en de wet- en regelgeving op hun duimpje kennen.  Het moge duidelijk zijn; wanneer u het zelfstandig hiertegen opneemt, dan moet u van goeden huize komen.

6. Tijdrovend

De BKR geschillencommissie komt slechts twee keer per jaar bij elkaar. Na de hoorzitting doet de geschillencommissie binnen twee maanden uitspraak. Stel, u bent één van die mensen die een uitspraak krijgt dan duurt een volledig proces al gauw 12 maanden.

Waarom de rechter vaak een beter idee is dan de geschillencommissie BKR

De rechters in Nederland moeten altijd onafhankelijk zijn. Dit is namelijk uw grondrecht. Zij zijn niet afhankelijk van financiële steun van het BKR of de banken, zoals de geschillencommissie BKR dat wel is. Daarnaast is wettelijk geregeld hoe een procedure bij de rechtbank eruit dient te zien.

Een procedure bij de rechtbank neemt gemiddeld slechts vijf maanden in beslag. Heeft u een spoedeisend belang (acute noodzaak)? Dan kunt u via een kort geding zelfs binnen enkele weken een uitspraak krijgen.

Bij de rechter is het ook altijd mogelijk om in hoger beroep te gaan. Bent u het niet eens met de uitspraak? Dan kan er altijd een hogere rechter naar kijken.

Het slagingspercentage van een gerechtelijke procedure via ons is hoog. Uit onze cijfers blijkt dat minimaal 70% van onze cliënten die een gerechtelijke procedure hebben opgestart, uiteindelijk van hun BKR-registraties zijn afgekomen. Daarbij komt dat een procedure bij de rechtbank volledig door ons verzorgd kan worden. U hoeft zelf geen ellenlange brieven en dossiers door te nemen; dit doen wij dan voor u.

Conclusie: wij raden u aan om voorzichtig te zijn met een procedure bij de BKR geschillencommissie. Het kost u vaak veel tijd en het resultaat is zeker niet altijd een verwijdering van uw registratie. Wilt u desondanks zelfstandig aan de slag? Volg dan dit stappenplan om zelf uw BKR-registratie te verwijderen.

Professionele hulp nodig bij het verwijderen van uw BKR-registratie?

Direct hulp aanvragen

Klanten over ons

Intakegesprek aanvragen Bellen
4.7 514 reviews