ING-stappenplan om je BKR-registratie aan te vechten – Kom in actie na vermeende misstanden bij de bank

Op 28 april 2023 geschreven door Deepak Thakoerdien
  • Directeur

Op maandag 1 mei 2023 om 20.30 uur zendt AVROTROS Radar een programma uit waarin de vermeende misstanden bij ING aan bod komen.

Ben jij een (voormalige) klant van ING met een BKR-registratie die je wilt aanvechten omdat deze onredelijk of onterecht is? Dan hoef je het beleid van ING niet te accepteren. Samen kunnen we een vuist maken en je registratie aanvechten.

Hieronder vind je ons stappenplan waarmee je binnen 10 minuten je dossier kunt opvragen bij ING en vervolgens bezwaar kunt maken.

Volg het stappenplan om zelf je registratie aan te vechten. Heb je vragen? Klik dan op de sectie Vraag en antwoord.

In 2 eenvoudige stappen jouw registratie aanvechten

  • Stap 1: Vraag jouw dossier op

    Iedere (voormalige) klant heeft het recht om zijn of haar dossier in te zien. ING heeft een registratie bij BKR gemeld, waardoor ze moeten bewijzen dat dit correct is gebeurd. Door jouw dossierstukken op te vragen, is ING verplicht om te bewijzen dat dit correct is gebeurd. Als ING niet in staat is om dit te bewijzen, dan moet de bank de negatieve codes verwijderen. Omdat er vaak iets misgaat bij ING, raden wij altijd aan om je dossier op te vragen. Na ontvangst van het dossier kun je controleren of de registratie en codes kloppen.

Let op: als je dossierstukken ontvangt zonder jouw persoonsgegevens of met de persoonsgegevens van iemand anders erop, dan hoef je dit niet te accepteren.

Download onze voorbeeldbrief en verstuur deze samen met een kopie van uw identiteitsbewijs per e-mail naar bkr@ing.nl.

De BKR-afdeling van ING werkt met drie verschillende telefoonnummers. Voor inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met een van de volgende nummers:

  1. Telefoonnummer: 020 363 38 45
  2. Telefoonnummer: 020 363 32 05
  3. Telefoonnummer: 020 363 35 20
Open de voorbeeldbrief
  • Stap 2: Maak bezwaar tegen de codes

    Als de BKR-codes onredelijk of onterecht zijn, kun je bezwaar maken bij ING. Dit kan dus zelfs als de codes terecht zijn geplaatst. ING moet dan op basis van het bezwaar oordelen of het nog nodig is om jou geregistreerd te houden. Als jij geen bescherming meer nodig hebt van het BKR, dan kunnen jouw (terechte) BKR-codes vervroegd worden verwijderd. Bezwaar maken loont vaak.

Download onze voorbeeldbrief en verstuur deze samen met een kopie van uw identiteitsbewijs per e-mail naar bkr@ing.nl.

Let op: voeg ook documenten over jouw financiële situatie toe. Wil je een lening, hypotheek of iets anders verkrijgen? Voeg dan ook documenten toe waar dit uit blijkt. Wij raden je aan om pas bezwaar te maken nadat je jouw dossier van ING hebt ontvangen.

De BKR-afdeling van ING werkt met drie verschillende telefoonnummers. Voor inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met een van de volgende nummers:

  1. Telefoonnummer: 020 363 38 45
  2. Telefoonnummer: 020 363 32 05
  3. Telefoonnummer: 020 363 35 20
Open de voorbeeldbrief

Liever professioneel hulp?

Schakel één van onze juristen of advocaten in. Via een vrijblijvend intakegesprek beoordelen wij jouw zaak op haalbaarheid.

Telefonisch intakegesprek aanvragen

Vraag en antwoord

Wat gaat er mis bij ING?

Waarom zou ik een verzoek indienen als ING toch alles afwijst?

Wat kan ik doen als ING niet meewerkt?

Intakegesprek aanvragen Bellen
4.7 417 reviews