ZOETERMEER/UTRECHT – Opnieuw oordeelt de rechter dat negatieve BKR-registraties verwijderd moeten worden. De negatieve BKR-registraties was terecht geplaatst, maar de omstandigheden van het geval maakt dat de BKR-registraties vroegtijdig verwijderd moeten worden.
Het voorval
In 2016 heeft een ondernemer uit Brabant een eigen slagerij geopend. De ondernemer was een ervaren slager: zelf heeft hij de fijne kneepjes van het vak geleerd van zijn vader, die zelf een slagerij heeft gehad. Het was dan ook zijn jongensdroom om een eigen slagerij op te richten. Hij ging met zijn marktonderzoek en ondernemingsplan naar Rabobank. De ondernemer heeft diverse geldleningen afgesloten bij de plaatselijke Rabobank om de slagerij te kunnen financieren. Het ging in totaal om een financiering van € 250.000,00. De zaken liepen door het openen van een nieuw winkelcentrum enorm terug, waarna in goed overleg met Rabobank is besloten de slagerij te verkopen. Na verkoop van de slagerij ontstond een tekort van € 225.000,00.
In maart 2018 heeft de ondernemer samen met Rabobank een oplossing gevonden voor het ontstane tekort. De slager betaalt een bedrag van € 78.577,25 in één keer, waarna de rest is kwijtgescholden. Rabobank heeft de slager toen negatief geregistreerd in het BKR-systeem met drie negatieve registraties. Het betroffen A, 2 en 3-coderingen. Die negatieve BKR-registraties zouden tot maart 2023 zichtbaar blijven.
Hinder door een negatieve BKR-registratie
In 2019 liep de slager tegen deze negatieve BKR-registraties aan. Hij heeft in de tussentijd een nieuwe, goedlopende, slagerij geopend. Met de nieuwe, stabiele situatie wenst hij een eigen woning aan te kopen. Hij woonde in een te kleine huurwoning samen met zijn dochters. Het lukte niet om een hypotheek te verkrijgen door de negatieve BKR-registraties op zijn naam. De slager klopte daarom bij Dynamiet Nederland aan om te onderzoeken of er mogelijkheden waren de negatieve BKR-registraties te verwijderen.
Rabobank houdt haar poot stijf
Naar aanleiding van het onderzoek van Dynamiet Nederland heeft zij geconcludeerd dat de negatieve gevolgen van de BKR-registraties niet meer in verhouding staan met de omstandigheden die zijn voorgevallen. Dynamiet Nederland heeft uitgebreid aangevoerd waarom de BKR-registraties verwijderd zou moeten worden. De BKR-desk van Rabobank wilde niet meewerken aan de volledige verwijdering van de negatieve BKR-registratie. Ook de Klachtenservice van Rabobank Nederland weigerde het verzoek in te willigen. De slager besloot daarom samen met Dynamiet Nederland naar de rechter te stappen.
De gang naar de rechtbank
Dynamiet Nederland heeft namens de slager een verzoekschrift ingediend bij de rechtbank en Rechtbank Midden-Nederland verzocht om Rabobank Nederland te bevelen de negatieve BKR-registraties volledig te verwijderen uit het BKR-systeem. Op 17 november 2020 vond de behandeling van de rechtszaak plaats, waar de slager werd vertegenwoordigd door de procesjurist van Dynamiet Nederland.