Wat zijn BKR-coderingen en hun betekenissen?
Om in één oogopslag te zien met wat voor soort registratie we te maken hebben, hanteert het BKR een aantal algemene coderingen, ook wel bijzonderheidscoderingen genoemd. Elke codering heeft een eigen betekenis:
Code A – Achterstandscodering:
Een code A staat voor ‘Achterstand’ en is de lichtste codering. Deze code krijg je bij een achterstand van twee of drie maanden.
Code H – Herstelcodering:
Lukt het om de achterstand vrij snel in te lopen? Dan wordt dit herstel doorgegeven bij het BKR met een H-codering. Bij een achterstand van langere duur, krijg je in principe geen herstelcodering.
Code 1 – Betalingsregeling:
Lukt het om een betalingsregeling of aflossingsregeling te treffen na een ontstane achterstand? Dan wordt er een 1-codering geplaatst. Dit laat zien dat je actief bezig bent met het inlopen van de betalingsachterstand.
Code 2 – Opeisen van de gehele vordering:
Bij een code 2 eist de kredietverstrekker het gehele bedrag op dat nog betaald moet worden, dus niet alleen het achterstallige bedrag. Vaak wordt een incassobureau ingeschakeld. Een code 2 wordt gezien als een zware code.
Code 3 – Afboeking of kwijtschelding:
- Afboeking: Een kredietverstrekker kan besluiten een bedrag van minimaal €250,- intern af te boeken.
- Kwijtschelding: Een bepaald bedrag kan worden kwijtgescholden, bijvoorbeeld na een schuldafkoop of schuldsanering. Bij kwijtschelding is de datum van de code 3 gelijk aan de einddatum op het BKR-overzicht.
Code 4 – Onbereikbaarheid:
Deze codering wordt geplaatst als je voor langere tijd onbereikbaar bent voor de kredietverstrekker, waardoor het onmogelijk is om de vordering te innen.
Code 5 – Preventieve betalingsregeling hypotheek:
Deze code wordt tijdelijk geplaatst bij een kleine hypotheekachterstand waarvoor een preventieve betalingsregeling is getroffen.
Code 9 – Juridisch geschil:
Als je een (juridisch) conflict hebt met een kredietverstrekker, kun je deze code krijgen.