Voorkom BKR-registratie door corona, onderneem tijdig actie!

Op 30 april 2020 geschreven door mr. Lisa van Gulik
  • Procesjurist BKR-registraties
kom in actie corona bkr registratie

Het coronavirus (COVID-19) brengt voor heel Nederland vervelende gevolgen met zich mee. Door de terugloop aan inkomsten wordt het lastiger, zo niet onmogelijk, om de maandelijkse lasten te betalen. Denk hierbij niet alleen aan de huur of hypotheek, maar ook aan de creditcards, leningen en mogelijkheid tot roodstand. Een te lange achterstand in de betalingen levert een negatieve BKR-registratie op.

Bent u eenmaal negatief geregistreerd bij het BKR, dan komt u hier moeilijk weer vanaf. Een negatieve registratie blijft minimaal 5 jaar staan, gerekend vanaf het moment dat u de schuld heeft betaald. In die periode wordt u gezien als ‘wanbetaler’. Hierbij wordt geen rekening gehouden of dit wel of niet uw schuld was. Zolang u negatief geregistreerd staat, wordt het u praktisch onmogelijk gemaakt om een hypotheek of lening af te sluiten.

In deze blog leggen wij u uit welke stappen u moet ondernemen om niet negatief geregistreerd te worden als u te maken heeft met betalingsproblemen door het coronavirus. Daarnaast krijgt u van ons een gratis voorbeeldbrief.

Dreigt u in de financiële problemen te komen?

Op dit moment heeft u nog geen negatieve BKR-registratie als gevolg van het coronavirus. Juist daarom dient u op korte termijn actie te ondernemen om een negatieve registratie te voorkomen. Bent u eenmaal negatief geregistreerd bij het BKR, dan komt u hier moeilijk weer vanaf.

Banken en kredietverstrekkers werken met geautomatiseerde systemen. Bij een achterstand wordt automatisch een negatieve achterstandsregistratie bij het BKR gemeld. Bij een gewoon krediet of een autoleaseovereenkomst is dat al na een betalingsachterstand van twee maanden. Bij een hypotheekachterstand al na drie maanden en bij een doorlopend krediet na twee tot vier maanden. Er is helaas niemand die vooraf naar de aard van de situatie kijkt, tenzij u de bank verplicht om dit te doen.

Hoe verplicht u de bank om rekening te houden met uw situatie?

Banken en kredietverstrekkers houden zich aan de regels van het BKR. Deze staan beschreven in het Algemeen reglement van het BKR. Hierin staat dat er bij een achterstand van 2 of 3 maanden een negatieve codering moet worden gemeld. Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat zij op grond van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) de bank kunnen verplichten om geen negatieve BKR-registratie te melden bij het BKR.

Volgens de AVG moet een bank rekening houden met uw persoonlijke belangen en omstandigheden. Dit doet een bank niet uit zichzelf. U dient hier vooraf zelf een beroep op te doen en uw belangen dus vooraf kenbaar te maken. Een bank moet dan een ‘belangenafweging’ maken.

Wat is een belangenafweging?

Een bank moet afweging maken tussen uw persoonlijke belangen en het algemeen belang van de financiële sector. De financiële sector heeft als belang de markt te beschermen tegen echte wanbetalers en u te beschermen tegen bijvoorbeeld overkreditering. Als uw belang groter is dan dat van de financiële sector, dan mag u niet negatief geregistreerd worden.

Voorbeeld: Het coronavirus zorgt voor tijdelijk uitstel van veel (economische) activiteiten en moet worden gezien als een ‘natuurramp’. Een natuurramp wordt weer gezien als overmacht. U bent daarom zelf niet schuldig aan de inkomensterugval door het virus.

Het plaatsen van een negatieve BKR-registratie moet redelijk en rechtvaardig zijn. Het plaatsen van een negatieve registratie als gevolg van het coronavirus is niet redelijk en zeker niet als u toekomstplannen heeft. Denk bijvoorbeeld aan de wens om in het najaar van 2020 een woning of auto te willen kopen. Het zou een grote belemmering vormen als deze plannen niet doorgaan door een negatieve registratie als gevolg van het coronavirus.

Om te voorkomen dat u te maken krijgt met een negatieve BKR-registratie, adviseren wij u een brief te schrijven aan de bank of kredietverstrekker.

Verstuur tijdig een brief naar de bank

Dynamiet Nederland ondersteunt u graag in deze moeilijke tijd. Hieronder treft u een voorbeeldbrief die u kunt gebruiken en versturen naar uw kredietverstrekker om een BKR registratie te voorkomen door het coronavirus.

Open hier de voorbeeldbrief

Heeft u vragen of hulp nodig?

Wij helpen u kosteloos verder indien u als gevolg van het coronavirus in de financiële problemen bent gekomen of dreigt te komen. Stuur een e-mail met uw vragen naar juridisch@dynamietnederland.nl.

Intakegesprek aanvragen Bellen
4.7 444 reviews