Grote zorgen om uitbreidingsplannen BKR

Op 8 december 2022 geschreven door drs. Vera van der Vliet
  • Jurist BKR-registraties

Het dient geen enkel doel, het is gewoon een verdienmodel

Dynamiet BKR registratie

 

Dynamiet Nederland maakt zich grote zorgen om de ‘uitbreidingsplannen’ van het BKR. Dynamiet Nederland ziet als grootste juridisch dienstverlener in het aanvechten van BKR-registraties in de dagelijkse praktijk hoe vaak het nu al mis gaat. Directeur Deepak Thakoerdien: “Dit dient geen enkel doel, behalve het uitbreiden van het verdienmodel van BKR.”

Vanochtend werd bekend in De Telegraaf dat het BKR de greep op het leengedrag van Nederlanders wil vergroten. Het plan is om ook hypotheken te gaan registreren en die gegevens te delen met andere kredietverstrekkers tot en met de Wehkamp en providers aan toe. Bovendien wil het BKR hypotheekverstrekkers actief gaan benaderen als een klant ergens anders een betalingsachterstand heeft. Dat gebeurt tot nu alleen als iemand een nieuw krediet of nieuwe hypotheek aanvraagt.

Deze blog in de media

logo telegraaf

BKR-registratie is verkapt verdienmodel

Bekijk het artikel

Sceptisch en bezorgd

Dynamiet Nederland is sceptisch en bezorgd over de plannen. Thakoerdien: “Het is gewoon een nieuwe poot aan het verdienmodel. Het BKR is in de basis een datahandelaar. Een data-handelaar wil steeds meer data vergaren. Het BKR krijgt per ingevoerde registratie, wijziging en toetsing een vergoeding van haar klanten. Dat het BKR zoekt naar nieuwe inkomsten is niet nieuw. Aanvankelijk wilde het BKR ook studieleningen registeren, maar hier heeft het kabinet een stokje voor gestoken. Nu richt het BKR haar pijlen dus op het registeren van hypotheken.”

Terwijl het nu al vaak mis gaat, met zeer schrijnende situaties tot gevolg. “Wij zien maar al te vaak goedwillende mensen die ooit door schrijnende omstandigheden in de financiële penarie zijn geraakt, en dan voor jaren verstrikt raken in de bureaucratische klauwen van het BKR. Tot wij ingrijpen.”

Privacy schending

Op dit moment worden hypotheken niet geregistreerd bij het BKR. Alleen als er sprake is van een betalingsachterstand van drie maanden wordt de hypotheek in combinatie met een betalingsachterstand geregistreerd. “Wij vragen ons af wat de meerwaarde is van verdergaande registrering. Bij betalingsachterstanden wordt immers al geregistreerd, zodat een kredietverstrekker inzicht krijgt in eventuele financiële problemen. Bovendien is er al een databank voor hypotheken: het Kadaster. Bij de nieuwe plannen van het BKR krijgt iedere aangesloten partij, van postorderbedrijf tot telecomprovider te zien hoe hoog je hypotheek is of was. Wellicht tot jaren terug. Wat heeft die kredietverstrekker aan die informatie? Bovendien is een hypotheek anders dan een ‘gewone’ lening. Er is immers onderpand met een waarde in de vorm van de woning. Voor een echt helder beeld van je schuldpositie zou de actuele woningwaarde en de maandlast er dan ook bij moeten. Dat zou natuurlijk helemaal krankzinnig zijn, een pure schending van privacy.”

Ook het actief delen van informatie over eventuele betalingsachterstanden zoals het BKR wil, is een onbegrijpelijk en onwenselijk plan. “Uiteraard zal ook hier een verdienmodel achter schuilen, maar dat terzijde. Wij snappen niet goed wat het nut ervan is om andere te benaderen over schulden van een klant. Stel, je hebt een achterstand bij T-Mobile en het BKR bericht vervolgens ABN Amro hierover. Op welk manier kunnen zij dan een bijdrage leveren om verdere schulden te voorkomen? Het is niet dat je opeens een korting krijgt van de bank of dat ze coulanter worden. Je moet gewoon betalen. Eventueel kan er een regeling worden getroffen, maar dat kan ook zonder de zogenaamde signaalfunctie van het BKR. Door de signaalfunctie worden klanten juist als verdacht en onguur beschouwd bij de geldverstrekker waar geen problemen zijn. Dit kan voor meer psychische druk zorgen en daardoor juist averechts werken. Informatie delen zonder meerwaarde, puur en enkel voor de registratie is ook een schending van de privacy.”

Om tafel

Dynamiet is niet tegen BKR-registraties en ziet het beschermen van consumenten tegen ‘overkrediteren’ ook als een groot goed. Graag gaat Dynamiet met belangorganisaties en BKR om tafel om te bekijken hoe de belangen van consumenten daadwerkelijk het best gediend kunnen worden. “Het BKR zou zijn pijlen beter kunnen richten op flitskredieten met hoge rentes, bijvoorbeeld. Daar zit het grote gevaar voor financieel zwakkeren. Niet bij hypotheken. Wij staan open voor gesprekken en advies. Maar eerst moet er een streep door deze onzalige plannen. Als het BKR het zelf niet doet, roepen wij de politiek op om wederom in te grijpen.”

Intakegesprek aanvragen Bellen
4.7 444 reviews