Ga naar het resultatenoverzicht

Wehkamp moet terechte BKR-codering verwijderen

maandag 20 november 2017

Een cliënt van Dynamiet Nederland wint een kort geding procedure tegen Wehkamp over een registratie van slechts een paar honderd euro. Naar aanleiding van deze zaak heeft het Financieel Dagblad een artikel geschreven. Lees hier het artikel.

Wat was er aan de hand

In 2010 is cliënt geregistreerd voor het kopen van een bed op afbetaling via Wehkamp, totale kosten: € 450,-. Door een relatiebreuk is cliënt medio 2010 verhuisd. Zijn ex-partner zou zorgdragen voor de betalingen voor het bed. Niets bleek minder waar, want in 2013 kwam een incassobureau bij cliënt aan de deur met een openstaande vordering van € 652,60. Cliënt heeft deze vordering in een half jaar afbetaald, maar zou nog ruim vijf jaar negatief geregistreerd blijven met de zware A4-codering.

Door de negatieve BKR-registratie kon cliënt geen hypotheek krijgen. Dit bracht enorme problemen met zich mee.

Cliënt en zijn partner waar hij al sinds 2011 mee samen is, wilde trouwen en een huis kopen. Zij waren ingeloot voor een nieuwbouwproject en moesten begin december 2017 een koopcontract tekenen. Voor de aankoop hebben zij een hypotheek nodig, die zij niet krijgen met de negatieve BKR-registratie.

Wat heeft Dynamiet gedaan

Naar aanleiding van brieven en bezwaren vanuit Dynamiet Nederland heeft Wehkamp een belangenafweging gemaakt en geconcludeerd dat de registratie verwijderd dient te worden. Wehkamp zou het BKR verzoeken de registratie te verwijderen, maar door de aangescherpte normen van het BKR kwam Wehkamp op haar standpunt terug en hebben uiteindelijk geoordeeld dat de registratie terecht is en niet verwijderd hoeft te worden. Naar aanleiding van deze reactie is besloten een spoedprocedure aanhangig te maken bij de rechtbank in Zwolle.

Wat vindt de rechtbank

De rechtbank vindt dat de registratie verwijderd moet worden. Dit komt omdat er geen sprake is van een langdurige achterstand en het feit dat Wehkamp pas in de zomer van 2013 cliënt op de juiste manier heeft aangesproken over de openstaande vordering. De betalingsverplichting betrof een relatief laag bedrag en is door cliënt binnen redelijk korte tijd betaald. Daarnaast heeft cliënt een zwaarwegend belang en is de rechtbank van oordeel dat dit belang zwaarder moet wegen dan het belang van het registreren van negatieve betaalervaringen in het BKR-systeem. De registratie moest binnen drie dagen verwijderd worden, anders moest Wehkamp een boete betalen tot maar liefst € 50.000,-.

Wehkamp moet terechte BKR-codering verwijderen